02 juli 2019

Wereldprimeur: BOKA Vanguard van Nederlandse Boskalis wordt droogdok voor Carnival Vista

Het Nederlandse bedrijf Boskalis heeft een contract verworven van Carnival Cruise Line om het cruiseschip Carnival Vista op de BOKA Vanguard te laden en naar een werf te transporteren waar de droogdokwerkzaamheden zullen plaatsvinden. Deze operatie – een wereldprimeur – zal de komende weken worden uitgevoerd in Freeport op de Bahamas.

Met plaats voor bijna 4.000 passagiers en een lengte van ruim 300 meter is de Carnival Vista het op een na grootste cruiseschip in de Carnival-vloot. Vanwege technische problemen met de azipods, de voortstuwing van het schip, moet deze voor reparatie naar een droogdok dat in de regio momenteel niet beschikbaar is. Met het inzetten van de BOKA Vanguard, het grootste halfafzinkbare zware-ladingschip ter wereld, biedt Boskalis een unieke oplossing om deze droogdokreparatie mogelijk te maken. De Carnival Vista zal voor de kust van Freeport op de BOKA Vanguard worden geladen. Deze operatie staat gepland tussen 12 en 14 juli. Vervolgens zal de BOKA Vanguard de Carnival Vista naar een nabijgelegen werf vervoeren, waar de reparaties zullen worden uitgevoerd terwijl het cruiseschip op de BOKA Vanguard rust. Na afronding van de reparatiewerkzaamheden wordt de Carnival Vista weer gelost zodat het schip op tijd is voor de eerstvolgende geplande cruise later deze maand.

Over de BOKA Vanguard

Als grootste halfafzinkbare schip ter wereld is de BOKA Vanguard uniek gepositioneerd voor het droog en veilig vervoeren van zeer zware ladingen. Het schip heeft een indrukwekkende staat van dienst op het gebied van het transporteren van grote offshore olie- en gasplatforms maar kan ook andere vaartuigen vervoeren en gebruikt worden als offshore droogdokfaciliteit. Het unieke aan de BOKA Vanguard is dat het een open en platte achtersteven heeft en een dek zonder boeg, zodat het in staat is om ladingen te vervoeren die langer en breder zijn dan het dekoppervlak van 275 bij 70 meter. Als de ballasttanks worden gevuld, zinkt het dek van het schip op een gecontroleerde wijze af tot onder de waterspiegel, zodat ladingen met een grote diepgang kunnen worden geladen. Hierdoor ontstaat een alternatief droogdok waarmee inspecties en reparaties veilig en efficiënt kunnen worden uitgevoerd op locaties waar geen traditionele droogdokfaciliteiten beschikbaar zijn.

Zie onder een animatie van de gehele droogdokoperatie: