AIDA Cruises boekt vooruitgang met walstroom en biobrandstoffen

AIDA Cruises heeft bekendgemaakt dat het bedrijf in de eerste helft van 2025 meer dan 3.300 ton bio-LNG heeft gebruikt voor de AIDAnova. Daarnaast hebben schepen van de rederij tot eind augustus meer dan 250 keer succesvol aangesloten op walstroom.
Na een eerste test in 2024 heeft AIDA Cruises in de havens van Hamburg, Kiel en Zeebrugge meer dan 3.300 ton ISCC EU-gecertificeerde bio-LNG ingekocht voor de AIDAnova.
Dirk Inger, senior vice president public affairs, communicatie en duurzaamheid bij AIDA, zegt hierover: “Het is algemeen bekend dat duurzaam geproduceerde biobrandstoffen slechts tijdelijk kunnen bijdragen aan het behalen van klimaatdoelen van Parijs, de EU en de IMO, vanwege hun beperkte beschikbaarheid.”
“Daarom werken we samen met partners uit de wetenschap en industrie om te onderzoeken hoe we in de toekomst zogeheten e-fuels kunnen toepassen op onze cruiseschepen. Deze worden geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen,” voegt Inger toe.
Volgens een persbericht gebruikt AIDA Cruises sinds de zomer van 2022 verschillende soorten biobrandstoffen op de AIDAprima. In 2024 werd daar voor het eerst 100 procent van een rest-biobrandstof (BMF 100) toegepast in een proefproject. Volgens de fabrikant zorgt deze brandstof voor een CO2-reductie van meer dan 90 procent.
Bovendien zijn alle LNG-aangedreven schepen in de vloot voorbereid op het gebruik van bio- en e-fuels zodra deze op grotere schaal beschikbaar komen. De volgende generatie AIDA-schepen, die in het voorjaar van 2030 en de winter van 2031-2032 in de vaart komt, zal ook gebruikmaken van diverse bio- en e-fuels.
Het bedrijf benadrukt dat walstroom al meer dan twintig jaar wordt meegenomen in het ontwerp en de bouw van haar schepen. Het aantal walstroomverbindingen steeg van 65 in 2023 naar 381 in 2024.
Voor het einde van dit jaar verwacht AIDA dat het aantal succesvolle walstroomverbindingen binnen de vloot oploopt tot meer dan 400.
Daarnaast zet AIDA Cruises ook andere technologieën in om het energieverbruik aan boord te verbeteren en de uitstoot te verminderen. Zo werd in 2022 een batterijopslagsysteem met een capaciteit van 10 MWh geïnstalleerd op de AIDAprima.
Volgens AIDA investeert het bedrijf jaarlijks bedragen van meerdere miljoenen euro’s in projecten die de energie-efficiëntie aan boord verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn technische aanpassingen aan airconditioningsystemen en koelinstallaties, en een betere benutting van restwarmte aan boord.
Alle schepen beschikken over een geïntegreerd energiemanagementsysteem en zijn verbonden met een platform dat informatie biedt ter ondersteuning van beslissingen voor het continu optimaliseren van de scheepsoperaties. Ook kunstmatige intelligentie wordt ingezet om het energieverbruik verder te verbeteren.
Reactie