Kopenhagen Bereidt Zich Voor op Belangrijke Rol in Cruise-industrie

Image

De haven van Kopenhagen-Malmö (CMP) heeft een belangrijke stap gezet richting een sterkere positie binnen de internationale cruise-industrie. Luis de Carvalho, commercieel directeur cruises bij CMP, is onlangs uitgeroepen tot “Meest Waardevolle Partner” door Cruise Denmark – Copenhagen and Beyond. Deze erkenning komt van een netwerk van meer dan 60 partners uit de Deense cruisebranche, waaronder havens, luchthavens, hotels, attracties en andere toeristische aanbieders.

De cruise-industrie in Denemarken zit duidelijk in de lift. In 2024 werden er 498 cruiseschepen verwelkomd, en voor 2025 wordt een stijging van 6,5 procent verwacht. Ook het aantal passagiers neemt toe, met een geschatte groei van 5 procent. Kopenhagen wordt steeds vaker gezien als een aantrekkelijke bestemming, het hele jaar door.

Tussen oktober 2024 en april 2025 worden er maar liefst 70 cruiseschepen verwacht in het laagseizoen. Dat betekent dat er in die periode zo’n 175.000 passagiers naar de stad komen. Opvallend is ook dat het aantal schepen dat ’s nachts blijft liggen sinds 2019 met 164 procent is gestegen. In 2025 zijn er 34 van zulke overnachtingen gepland, en in 2026 zelfs een recordaantal van 42.

Om deze groei in goede banen te leiden, werkt de haven nauw samen met Cruise Denmark – Copenhagen and Beyond, de luchthaven van Kopenhagen en bijna 50 lokale partners. Denk hierbij aan hotels, reisorganisaties, vervoersbedrijven en culturele instellingen. Samen zorgen zij ervoor dat Kopenhagen zich blijft ontwikkelen als aantrekkelijke cruisebestemming.

In april 2025 organiseerden de haven en Cruise Denmark – Copenhagen and Beyond de Cruise Europe Conference 2025. Dit was de grootste cruiseconferentie van Europa, met 220 deelnemers en 25 topmensen uit de cruisebranche.

Ook op het gebied van duurzaamheid worden grote stappen gezet. In 2025 wordt er een walstroominstallatie in gebruik genomen bij Ocean Quay en Langelinie. Hierdoor kunnen cruiseschepen hun motoren uitzetten terwijl ze aan de kade liggen, wat de uitstoot tot wel 95 procent vermindert. Tegen 2028 moeten er vijf aansluitpunten zijn met een totale capaciteit van 48 megawatt.

De haven heeft bovendien als doel om eind 2025 volledig CO2-neutraal te opereren. Hiervoor wordt er gekeken naar alternatieve brandstoffen en duurzame infrastructuur. Er wordt ook flink geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van de havenfaciliteiten.

De plannen voor de komende jaren zijn onder andere:

  • Uitbreiding van de cruiseterminals, met nieuwe schermen en verbeterde passagiersstromen
  • Een metroverbinding naar Ocean Quay tegen 2030
  • Een nieuw grenscontrolesysteem
  • Renovatie van de Langelinie Pier
  • Walstroomvoorzieningen bij alle belangrijke aanlegplaatsen

 

Met deze ontwikkelingen laat Kopenhagen zien dat het niet alleen inzet op groei, maar ook op kwaliteit, samenwerking en duurzaamheid. De stad is goed op weg om een vaste waarde te worden in de wereld van cruises.