MSC Euribia keert via Rode Zee terug naar Europa
De MSC Euribia van MSC Cruises is momenteel onderweg terug naar Europa via de Rode Zee en het Suezkanaal. Hiermee kiest de rederij voor een snellere route dan eerder werd verwacht.
Het schip had bijna twee maanden in de Arabische Golf doorgebracht en zou oorspronkelijk om Afrika heen varen vanwege veiligheidszorgen in de regio van de Rode Zee.
De herpositioneringsreis begon op 18 april 2026 vanuit Dubai en zou naar verwachting drie tot vier weken duren. Door de gekozen route via het Suezkanaal wordt de reistijd aanzienlijk verkort.
Eerder deze week passeerde de MSC Euribia de zeestraat Bab el-Mandeb en vaart het schip richting het Suezkanaal. Vervolgens zal het via de Middellandse Zee, de Straat van Gibraltar en langs de Atlantische kust richting Noord-Europa varen.
Dankzij deze kortere route kan het schip eerder in Europa aankomen dan gepland. Op 16 mei 2026 verwelkomt de MSC Euribia weer passagiers in Duitsland.
Op die datum start een zevendaagse cruise naar de Noorse fjorden, met onderweg ook een stop in Denemarken. Deze reis was aanvankelijk geannuleerd, maar werd later opnieuw ingepland toen duidelijk werd dat het schip op tijd kon arriveren.
Gedurende het zomerseizoen zal de MSC Euribia vanuit Kiel meerdere cruises van zeven nachten aanbieden naar Noorwegen. Passagiers kunnen ook opstappen in Kopenhagen.
De routes omvatten bekende fjordbestemmingen zoals Geiranger, Ålesund en Flåm, die bekendstaan om hun indrukwekkende natuur en landschappen.
De huidige reis is bijzonder omdat het de eerste keer in bijna drie jaar is dat een schip van MSC Cruises weer via de Rode Zee en het Suezkanaal vaart.
In 2024 besloot de rederij haar activiteiten in deze regio tijdelijk stil te leggen vanwege veiligheidssituaties, waaronder cruises in de Rode Zee tijdens het winterseizoen.
Met de terugkeer van de MSC Euribia op deze route lijkt MSC Cruises opnieuw mogelijkheden te verkennen voor scheepvaart tussen het Midden-Oosten en Europa.







Reactie