NYCEDC breidt walstroomvoorziening uit in Brooklyn

Image

De New York City Economic Development Corporation (NYCEDC) heeft aangekondigd dat de walstroominfrastructuur bij de Brooklyn Cruise Terminal (BCT) wordt uitgebreid. Hierdoor kunnen meer schepen aansluiten op walstroom en hun emissies verminderen terwijl ze aan de kade liggen.

Dankzij deze verbeteringen konden onlangs nieuwe aansluitingen worden gemaakt voor de MSC Meraviglia, die afgelopen weekend voor het eerst gebruikmaakte van walstroom, en voor de Enchanted Princess van Princess Cruises op 30 augustus 2025.

MSC sluit zich hiermee aan bij Cunard en Princess Cruises, die inmiddels regelmatig gebruikmaken van walstroom.

De uitbreiding van walstroom bij BCT valt samen met het afronden van het Masterplan voor de Manhattan Cruise Terminal (MCT), waarin herontwikkeling, modernisering en de aanleg van walstroomvoorzieningen centraal staan.

Volgens NYCEDC is de aansluiting mogelijk gemaakt door de inzet van een mobiel kabelpositioneringssysteem dat eerder dit jaar werd aangeschaft, samen met extra aansluitpunten langs de kade.

Andrew Kimball, president en CEO van NYCEDC, zei: “De walstroomaansluiting van MSC Cruises afgelopen weekend – en de aansluitingen van Cunard en Princess in de afgelopen maanden – zijn het resultaat van jarenlange feedback uit de gemeenschap en vormen een belangrijke stap in de elektrificatie van de waterkant van New York.”

Lynn Torrent, president van MSC Cruises Noord-Amerika, voegde toe: “We zijn trots om te zien dat walstroom zich uitbreidt in Amerikaanse havens, waaronder hier in New York. MSC Cruises zet zich in om altijd aan te sluiten wanneer de technologie beschikbaar is, als onderdeel van onze inspanningen om emissies te verminderen en uiteindelijk netto nul emissies te bereiken.”

Katie McAlister, president van Cunard, zei: “Wij prijzen NYCEDC voor het uitbreiden van walstroom bij de Brooklyn Cruise Terminal en voor het tonen van toekomstgerichte visie die onze sector vooruit helpt. We kijken ernaar uit om bij nog meer aanlopen in New York gebruik te maken van walstroom, terwijl we blijven werken aan het verminderen van emissies richting onze ambitie van netto nul.”

NYCEDC benadrukte dat de cruise-industrie een belangrijke economische motor blijft voor New York City, met bijna 1,5 miljoen passagiers in 2024 via de Manhattan en Brooklyn Cruise Terminals.

De nieuwe walstroomvoorzieningen bij de Brooklyn Cruise Terminal maken deel uit van bredere investeringen om de waterkant van Brooklyn te moderniseren. In september keurde de Brooklyn Marine Terminal Task Force een visieplan goed om BMT om te vormen tot een volledig elektrische, moderne maritieme haven en een levendige gemengde gemeenschap. Het plan omvat ook de herontwikkeling van de cruiseterminal.