Windstar presenteert grote uitbreiding met twee nieuwe schepen

Image

“We krijgen er twee nieuwe schepen bij, en omdat onze vloot daarmee met een derde groeit, hebben we gekeken waar we extra capaciteit willen inzetten,” zegt Jess Peterson, directeur bestemmingservaring en routeplanning bij Windstar. “Met de Star Seeker en onze andere plannen verplaatsen we capaciteit naar de Stille Oceaan.”

Na een eerste seizoen in Miami en het Caribisch gebied zal de nieuwe Star Seeker de zomer van 2026 doorbrengen in Alaska, om daarna koers te zetten naar Japan en Zuidoost-Azië.

“We wilden terugkeren naar populaire bestemmingen die we eerder hadden verlaten, zoals Alaska en Japan. Vooral Japan bleek populairder dan verwacht. We hebben extra afvaarten toegevoegd van dezelfde route, omdat alles snel was uitverkocht – het overtrof onze verwachtingen.”

Volgens Peterson is het de bedoeling dat de Star Seeker voorlopig in de Stille Oceaan blijft varen.

Voor 2026 staan er ook nieuwe ideeën op het programma, waaronder een tulpencruise vanuit Nederland, geïnspireerd op riviercruises.

In de zomer van 2026 zal de Wind Spirit haar thuishaven hebben in Rome, maar met een afwijkend zomerschema dat onder andere de Eolische Eilanden, Corsica en Sardinië aandoet.

Zuidoost-Azië keert terug in de winter van 2026-2027. Dankzij het kleinere formaat van de schepen kan Windstar ook minder traditionele havens aandoen, zoals Hanoi en Phuket.

Hoewel bereikbaarheid per vliegtuig belangrijk is, heeft Windstar minder capaciteit nodig dan de grote rederijen en denkt het bedrijf graag buiten de gebaande paden.

Over mogelijke politieke weerstand tegen cruiseschepen in Europa zegt Peterson dat elke situatie anders is.

“In veel gevallen gelden de regels alleen voor de grote schepen. Windstar en andere luxe rederijen brengen slechts een paar honderd gasten mee. Die willen juist graag aan wal eten, ook al is de lunch aan boord inbegrepen. Ze geven ook geld uit aan winkelen in de haven.”

“We willen niet op plekken zijn waar de ervaring negatief is,” voegt hij toe. “Doordat we kleiner zijn, hoeven we geen 40 gidsen uit de grote stad in te vliegen. We kunnen lokale gidsen inhuren. We kopen niet de hele vismarkt leeg; we zijn meer als een boetiekhotel in plaats van een resort met 4.000 gasten dat ineens aanmeert.”

Peterson verwacht dat Windstar haar inzet zo zal plannen dat schepen zoveel mogelijk in één regio blijven.

De basis blijft hetzelfde: op zoek naar authentieke ervaringen en kleinere havens, vooral waar gasten direct van boord het stadje in kunnen lopen. Ook havens waar Windstar gebruik kan maken van het watersportplatform achter op het schip zijn favoriet.

“Een ander voordeel zijn havens die een strategie hebben voor het beheren van cruisetoerisme,” zegt hij. “Zelfs als dat betekent dat er maar één schip per dag komt, zolang het voorspelbaar gebeurt, is dat beter voor iedereen en zorgt het voor een fijnere ervaring.”